Programmatic advertising sau controlul datelor

Sunt trenduri, chestii extrem de virale care afectează anumite industrii într-un mod vizibil și consistent pentru o anumită perioadă de timp. Da, programmatic advertising-ul s-a anunțat deja un competitor pentru acest titlu, însă la baza lui stau relații construite pe o găselniță la fel de recentă și ea: datele.

Arheologia datelor, da, un termen care merită din plin atenția cercetărilor academice (eu am plasat în multe publicații termene gen media archeology & network archeology, ecologia sistemului sau dualismul data – information) a creat un tăvălug nevrotic în triada: agenții, publisheri și advertiseri. Bine, pentru aceștia, datele lucrează exponențial, fiind clasate de la first-party la third-party. Pe mine nu mă interesează acest aspect, nu vă voi vorbi din ipostaza de digital marketer. Cine anume le utilizează (cu precădere marii jucători din sfera third party gen Google și Facebook, cu impact major asupra consumatorilor), ce fac cu ele, care sunt efectele în urma analizelor și ce prognoze se pot oferi. Toate aceste componente fac obiectul unui marketer. Am în vedere aspectul structuralist al datelor, integrarea lor în domeniul mai larg al arheologiei media, destructurarea lor, diada data – informații și spectrul analizei de intelligence din această perspectivă.

Dar în fluxul de date, numai de prognoze ai chef și timp. He-he, nu cred că cineva își permite luxul de a se pierde aici sau de a se axa pe estimări.

Programmatic advertising-ul are deja efecte majore în online, radio și TV. Vor fi câteva dezbateri special dedicate fenomenului la ICEEfest 2015.

Concret, un fel de automatizare a procedeelor publicitare. Este vorba despre web, video și nu numai, căci se întinde și asupra TV-ului. Ca atare, utilizarea unor algoritmi prin care targetarile devin posibile programatic.  Deci, tot jocul se duce în sfera automatizărilor care scot user-ul din acest proces. Vă sună cunoscută treaba?
Avantajele văzute de marketeri:
  • Increased efficiency (64%)
  • Reduced overall advertising costs (58%)
  • The ability to optimize in real time (56%)
  • The opportunity to leverage first-party data (52%). sursa

Bine, dar absența controlului este doar unul dintre dezavantaje: 23% mizează în continuare pe protejarea datelor, 16% pe absența transparenței, 13% pe siguranța brandului.

Un clișeu foarte interesant mi-a atras atenția: programatic ad înlocuiește oamenii? Răspuns: da.
[notice]Încercare de definire.[/notice]

Ca în cazul oricărui concept mai năstrușnic, și în cazul acestuia s-au forțat definiri. Evident, oamenii trebuie să aibă habar despre lucrurile cu care au contact, cel puțin în plan teoretic.

[info]Like a self-driving car, programmatic advertising is your chauffeur to get you to where you want to go, and it can react more quickly to changing market dynamics than manual optimization by pulling in and analyzing data in real time to continually self-improve. Programmatic is working non-stop around-the-clock to measure performance and make adjustments to campaign performance. Better still, taking a hands-off approach to campaign optimization frees the marketer up to focus on other campaign aspects, such as the creative, overall strategy and promotion, timing and pricing. sursa[/info]

Eficiență? Da, cum spuneam, se va ajunge curând la motivația perfectă, plecând de la doar perfectibilitatea ființei umane.

[info]Efficiency. Before programmatic ad buying, digital ads were bought and sold by human ad buyers and salespeople, which are expensive and unreliable. Programmatic advertising technology promises to make the ad buying system more efficient, and therefore cheaper, by removing humans from the process wherever possible. Humans get sick, need to sleep and come to work hungover. Machines do not. sursa.[/info]

Programatic aproape peste tot și aproape orice. De fapt, programatic pentru oameni este programatic fără oameni. În câmpul aheologiei datelor, aici de unde se culeg cele trebuincioase pentru analize, este nevoie de algoritmi speciali pentru extracții. Oamenii sunt leneși, lucrează doar opt ore pe zi și au nevoie de somn, softurile și mașinile, nu. Ca atare, cedăm controlul asupra datelor, suntem în fluxul informațional doar tangențial prin soft. Cum rămâne cu creativitatea într-o eră tot mai programatică?

[info]Merging data and art? sursa [/info]

Ei, să fim serioși. Vom ajunge să concepem softuri care să construiască softuri, dacă nu suntem deja acolo. Putem executa niște forțări, dar cam atât. Estetica nu are prea multe conexiuni în aceste câmpuri cu arta, dar vă voi vorbi despre toate lucruri într-un viitor post. Am un invitat special din acea zonă, să vă explice concret din ipostaza unui expert în domeniu. Marea miză acum este tocmai păstrarea în fluxul de date – informații într-un mod cât mai eficient și rentabil, acești termeni variind de la un caz la altul.

Comenteaza