Strip-tease-ul este imposibil pentru o femeie

Orlan, Strip-tease, des cellules jusqu’à l’os, o expoziție care pornește de la premisa că strip-tease-ul este imposibil pentru o femeie întrucât dispune de imagini preconcepute, imagini pe care nu le poate înlătura.

Și dacă mai aveați ceva dubii în privința lui Orlan și a căutărilor sale artistice, iată:

Tout mon travail interroge le statut du corps dans la société via toutes les pressions culturelles, traditionnelles, politiques, religieuses qui s’impriment dans les corps et dans les chairs. Donc je dis toujours cela, mais d’une manière différente, parce que je ne suis pas attachée à un matériel ou une technologie. Ce qui m’intéresse, c’est d’avoir une idée d’œuvre, de pièce, de démarche et ensuite de trouver les meilleures matérialités. Parfois cela passe par les biotechnologies et on voit mes cellules qui dansent. Il y a aussi un jeu vidéo avec une installation interactive avec des bracelets Myo, mais il y a aussi des œuvres photographiques, des reliques, des sculptures ou des objets. Je passe de l’un à l’autre de manière légère et libre. Source

Interviul de pe rfi.fr nu merge strict în direcția expoziției, ci explorează întregul situs al operei artistice și mobilelor artistului cyborg. Dincolo de asta, ceea ce mi-a atras atenția în mod special a fost întrebarea care lega tematica artistică de probleme curente sociale precum cea a refugiaților. Un pic surprinzător și răspunsul:

Je pense qu’elle est à la fois politique et artistique. J’ai toujours eu un projet de société, j’ai toujours été militante pour bien des causes.

Da, Orlan are ca obiect corpul în toate manifestările sale, inclusiv cele sociale, cele din societate. Cu alte cuvinte, corpul de corpuri ale refugiaților ar putea părea o perspectivă interesantă pentru Orlan, mai puțin rizomatică, mai mult carnală. Corpul acesta este, la fel de mult, mai mult unul mutan decât unul rizomatic, care să facă o trimitere la radicela gileuzo-quattariană. Dar despre asta, într-un post viitor.

Revenind la imposibilitatea strip-tease-ului pentru femeie, Orlan forțează deconstrucția unui corp complex prin despuiere până afișarea goală a sa, similar unui corp-sans-organs asupra căruia trebuie să se încarce ceva. Ei bine, situația paradoxală vine tocmai din acest aspect: afișarea goală contrastează cu percepția corpurilor, cu imaginile preconcepute, ceea ce face actul imposibil. Nu poți ajunge acolo, să simbolizezi/ construiești o imagine a corpului gol, tocmai pentru că imaginile există deja.

Comenteaza