Hipnoze colective si hashtag-uri interesante: #fuckblackfriday #OptOutside


Quit spending your money with the same corporations that are killing us! sau Occupy mall! Sunt două dintre remarcile găsite pe Twitter și Facebook la căutare după hashtag-ul #fuckblackfriday. E vremea aceea în care hiper-consumul devine ridicol, comun, în care masele hipnotizate ocupă spații offline și online. E tristă imaginea utilizată de un utilizator pe unul dintre conturile sociale media: într-o parte, colțurile lumii în care oamenii stau cu mâinile întinse cerând hrană, doar hrană pentru ziua în curs, și în alta, oamenii stau cu mâinile întinse către pseudo-oferte, devenind adepții luxului de a consuma fără să aibă nevoie, o risipă nu doar de hrană, ci și de energii și timp.

E vremea să stai jos și să te gândești de două ori: chiar ai nevoie de asta acum? Îți garantez că nu, că dacă ai fi avut nevoie în mod special de ceva anume, nu ai fi așteptat atât timp, te-ai fi orientat, căci nevoia te împinge, trendurile doar te seduc și manipulează. E o ironie super întoarsă și ciudată: de pe un alt cont – în SUA, oamenii se calcă în picioare după și pentru prețuri modice, parol, la o zi distanță după ce au fost recunoacători pentru ce au.

Contagiunile funcționează perfect în această perioadă a anului și e doar începutul, căci oamenii au conștiința a ceea ce urmează (vezi sărbătorile de iarnă). În primul rând, masele se lasă hipnotizate de un concept – black friday. Ele vor să fie parte din el, să participe, iar chestiunea participării a devenit viralitatea număr unu, aș spune: participi și-ți împărtățești (share) experiențele tale: tocmai am terminat toate cumpărăturile de black friday + cele de Crăciun! (sursa: Twitter). Dar vine și reversul: momentul acesta, meditează un alt utilizator, răpește multor oameni sentimentul recunoștinței (tot în stil pur american). Dar să mă transpun la noi, la români, aici unde recunoștința pare că nu-și prea mai are locul decât în foarte puține locuri. E un sentiment și o stare foarte benefică psihicului tău, căci te raportează la întreaga ta existență, la ce vrei, crezi și faci.

Sâmbătă seara erau pustii parcurile din Cluj, cum era la fel de pustie și zona centrală. A început, urăsc Black Friday!, pare replica unui utilizator care lucrează în zona comerțului (online/ offline). Știți ce, nimeni nu înțelege mai bine această tristețe decât cei care vă împachetează coletele într-o zi care ar fi trebuit să fie una normală pentru el. Dar această anomalie a devenit ea însăși stare de normalitate: e firesc să ocupi și să participi. Marii câștigători sunt companiile care își prezintă cifrele după fiecare week-end: x la sută creșteri ale vânzărilor comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Tu, ca și hipnozizat, ai participat la asta, ai pus umărul activ la această mare reușită cu care se laudă companiile. Nu a fost vorba nicicând despre voi, ci despre ei, despre modul în care vor putea să te facă pe tine să participi și să share-uiești ceea ce se întâmplă. Și tu nu o vei putea face altfel decât cotizând financiar și cu timpul tău. Nu este vorba aici despre a fi împotriva creșterilor vânzărilor, deci despre bunăstarea unor companii, ci despre onestitate și echilibru.

Știu, unii retail-eri își spun așa: este una dintre cele mai importante perioade ale anului pentru noi. Dar să gândim și reversul, căci se poate. Sigur, asta dacă ai un business sănătos, dacă îți respecți imaginea, angajații și tot ceea ce reprezinți – nu ai nevoie de 1-5 zile pe an pentru a-ți suplimenta vânzările. Et voila: REI, retailer de articole sportive, a decis să-și închidă toate cele 143 de magazine de black friday, încurajând ieșirea în afară. Ce frumoasă construcție filosofică 🙂 #OptOutside este hashtag-ul (sursa). CEO-ul acestei companii s-a săturat de acest prea mult consum. Excelentă inițiativa, chiar speră să schimbe dorința cumpărătorilor de a achiziționa orice. Mai mult, pentru REI, black friday era o zi de top 10 în privința încasărilor, dar șefii afacerii au decis că altele sunt valorile care ar trebui promovate, că o valorile unei vieți sănătoase sunt în conexiune cu ieșire în afară.

Ca atare, da, #fuckblackfriday și #OptOutside

Să închei cu remarca unui utilizator: “This Black Friday, I choose to be an adventurer instead of a consumer.” –

 

Comenteaza