De ce sustin un club de filosofie, un loc unde copiii sunt incurajati sa gandeasca liber

Am votat recent unul dintre proiectele Com’on Cluj: Club de filosofie pentru copii. Ideea de a-ți stimula copilul să gândească, să-și pună întrebări și să construiască un argument este una care nu poate decât să-l facă extrem de curios pe orice părinte.

Adică, știm cu toții că școala îi învață multe pe cei mici, însă destul de puține în zona gândirii libere. Așadar, să meargă să discute într-o bibliotecă, înconjurați de cărți, nu poate fi decât primul pas spre a deveni un individ autonom în privința ideilor sale. Aici intervine filosofia, căci nu există un domeniu mai potrivit care să-i conducă pe copii pe acest început de drum.

Prima ediție a Clubului de Filosofie pentru copii s-a desfășurat în colaborare cu Secția de copii de la Biblioteca Județeană Octavian Goga. Mihaela Frunză, conferențiar în cadrul Departamentului de Filosofie al UBB, a coordonat întâlnirile. Discuțiile, jocurile de rol sau vizionarea de filme au introdus concepte filosofice de genul mitului peșterii sau a vălului ignoranței. Această primă serie a avut efectul scontat, iar organizatorii au pornit o altă idee prin intermediul platformei Com’on Cluj: un club de filosofie dedicat, în special, copiilor din cartierul Mănăștur. Proiectul este realizat Iulia Grad, Ariana Guga și Iulia Medveschi, iar doritorii îl pot vota aici. În cazul obținerii finanțării, clubul va fi organizat în perioada octombrie-noiembrie 2016 și va cuprinde opt întâlniri, în care vor fi abordate concepte filosofice relevante pentru vârsta participanților (7-12 ani), prin metode non-formale.

Inițiatorii proiectului menționează că finanțarea proiectului presupune accesul gratuit în club al copiilor din cartierul Mănăștur. Eu am discutat cu Mihaela Frunză despre ce anume presupune un club de filosofie pentru copii.

Clubul de filosofie îi aduce pe copii în bibliotecă

Rareș Iordache: Este un proiect interesant, nu intenționați să-l propuneți și pentru programa școlară?

     Mihaela Frunză: Disciplina “Filosofie pentru copii” există deja de câțiva ani în programa școlară, ca disciplină opțională (curriculum la decizia școlii): pentru clasele a III-a sau a IV-a. Prin Clubul de filosofie, noi realizăm activități complementare pentru această disciplină, folosind metode non-formale. Cred că astfel de cluburi ar putea fi organizate și în școli, ca activitate extra-curriculară. Noi preferăm să îl organizăm la bibliotecă pentru a-i obișnui pe copii cu spațiul în care cei mai mulți filosofi își pot urmări liber ideile.

 

Rareș Iordache: Cum au reacționat copiii? Dar părinții?

    Mihaela Frunză: Copiii, în marea lor majoritate, sunt fascinați de temele discutate și de stilul discuțiilor. Ceea ce este extrem de motivant pentru mine ca profesor este modul în care își dezvoltă aptitudinile interogative și argumentative de la o întîlnire la alta. Este realmente o bucurie să vezi cum un copil de 8-9 ani poate să formuleze o întrebare dificilă sau să își contruiască un argument atunci cînd este încurajat să gîndească.
În ceea ce îi privește pe părinți, mulți dintre ei sunt așa de rapid cuceriți de program, încît la întîlnirea următoare aduc un copil în plus (al prietenilor, al rudelor). La prima serie a programului, una din mămici a venit la o întîlnire cu 5 copii (din care doar 2 erau proprii copii). Cred că părinții ai căror copii participă la un astfel de program văd modul în care se dezvoltă copiii lor și apreciază efectele acestuia.

Ca atare, nu pot decât să felicit și să promovez inițiativa. Dincolo de aspectele pozitive mențioante mai sus, mai punctez cu unul: copilul este obișnuit cu biblioteca, un loc în care acesta ar trebui să descopere magia lecturii/ a cărților. Inițiativa este susținută de Asociația SACRI și de SCIRI (Seminarul de Cercetare Interdisciplinara a Religiilor si Ideologiilor).

 

 

 

Comenteaza