200 de euro pentru o bicicleta electrica, zic francezii. Noi vrem mai multe masini

Statul francez s-a trezit că-i prea mare poluarea și a decis să acorde un ajutor – subvenție pentru achiziția de biciclete electrice. Proiectul intră în vigoare din 19 februarie și va dura până pe 31 ianuarie 2018. Săracii, francezii au nevoie de astfel de ajutoare pentru a-și lua o amărâtă de bicicletă. Bun pentru mediu, bun pentru francez, bun pentru aglomerațiile urbane. Între timp, într-o altă parte a Europei, se înmatriculau cam 38.000 mașini second-hand în doar două săptămâni.

Bine, bine, și francezii s-au trezit cu smogul în gât și de aia au început ba să tragă la sorți care mașini intră în Paris, ba să interzică diesel-urile, ba să meargă pe mână mijloacelor de transport electrice. E ok că a făcut-o și acum, într-un al nu știu câtelea ceas. Da, dom’le, au ajuns francezii să nu aibă bani de o amărâtă de bicicletă! Așteaptă omul de rând să-i dea statul 200 de euro pentru a deveni nițel mai sensibil la chestiunile de mediu. Ha-ha.

Simultan, românii bagă grele: au trecut, din nou, la epurarea parcurilor auto de prin vestul continentului. Au răsuflat ușurate țări ca Franța, deși nu de pe aici se aduc mașini la noi în mod curent. Când acestea au văzut că românii își dau liber imaginației cu adusul mașinilor, și-au spus că vor avea, din nou, la îndemână o metodă facilă de a scăpa de mașinile puse deoparte, să nu zic la gunoi.

Plimbându-mă pe stradă, am observat că tot la a 6-7-a mașină, una are numere roșii. Adică, știm de unde-i sosită. Nimic rău, căci acele mașini nu erau foarte vechi și nici nu arătau rău. Problemele apar la cele cu ani mulți în spate.

Ce avem în față? Păi, avem un stat român incapabil să asigure un trai suficient de decent, încât locuitorii săi să poată apela la varianta unei mașini noi sau mai noi. Avem, de asemenea, un stat incapabil să ofere bani printr-un proiect de încurajare a utilizării mijloacelor de deplasare electrice. Asta sună a SF pentru noi, deocamdată. Totuși, același stat e la fel de incapabil să facă dracului cumva să încurajeze mersul cu bicicleta la nivel general, electrică sau nu. Deci, ce ar fi dacă s-ar avea în vedere acest lucru la modul real și concret, nu doar prin proiecte lăsate de izbeliște.

Știu că proiectul tichetelor pentru biciclete a rămas suspendat pe undeva, nu am reușit să aflu nimic la modul concret. Hai să zic, ar fi fost un început, dar trebuie insistat în zona asta, inclusiv la nivelul colaborării cu angajatorii, cu adminstrațiile locale pentru infrastructură și cu oamenii în privința conștientizării efectelor.

Până atunci, francezii se dau cu bicicletele, iar noi înmatriculăm în neștire.

foto: pixabay

Comenteaza