Sa vorbim despre indisciplina unor biciclisti si despre cateva recomandari

Am tot discutat despre trafic, despre șoferii care, uneori, îi ignoră pe bicicliști în trafic sau despre absența unei infrastructuri decente la nivel de piste de biciclete. Tura spre job dintr-o dimineață m-a făcut să-mi reamintesc și despre indisciplina unor bicicliști, despre cât de neatenți sau nepăsători sunt unii. Nu știu dacă știați, dar aceste elemente se situează pe locul trei la cauzele producerii accidentelor.

Așadar, să iau două exemple banale: traversatul pe trecere de pietoni ca biciclist fără a te da jos de pe bicicletă și pedalatul pe trotuare. Notă: la traversare, să nu ai decât trecerea de pietoni de utilizat. Ce faci ca biciclist? Te dai sau nu jos să traversezi?

Prima chestiune este de ordinul indisciplinei. Am văzut chiar astăzi o groază de bicicliști care nu s-au dat jos de pe bicicletă la treceri de pietoni de prin centrul Clujului. E mai comod să traversezi așa când șoferii îți acordă prioritate, știu, dar e lipsă de respect. Cât îți ia să te dai jos și să te urci la loc? Ei bine, am comis-o și eu de câteva ori, nu zic, pe la începuturile pedalatului meu. M-am învățat minte după ce un șofer m-a claxonat. Atunci mi-am dat seama că nu e corect, e chestiune de bun simț. Deci, dați-vă jos la trecerile de pietoni, altfel, nu mai solicitați respect de la șoferi!

A doua situație este undeva la mijloc. Adică, nu e regulamentar să circuli pe trotuar, există amenzi mari pentru așa ceva. În același timp, majoritatea bicicliștilor sunt mai temători cu ieșitul pe partea carosabilă și, în lipsă de piste, apelează la formula aceasta. Aici trebuie aplicată deviza: trotuarele sunt ale pietonilor, la fel cum pistele sunt ale bicicliștilor.

Am luat doar aceste două situații, însă sunt mai multe. S-a încălzit afară, iar polițiști au făcut câteva recomandări celor care se încumetă la bicicleta: să reducă viteza şi să acorde prioritate de trecere celorlalţi participanţi la trafic înainte să intre pe arterele cu prioritate, să se asigure că nu se apropie niciun autovehicul înainte de a schimba direcţia de mers, să nu circule cu bicicleta pe drumurile publice cu polei, gheaţă sau zăpadă, să stea cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, să circule în coloană, câte unul, atunci când se deplasează în grup şi să nu se agaţe de vehicule aflate în mers. În același timp, dispozitive fluorescent-reflectorizante trebuie să se regăsească şi pe roți.

Tot din recomandări: poliţiştii le recomandă biciliştilor care circulă pe drumurile publice să aibă un sistem de avertizare sonoră, dispozitiv de frânare bun şi un sistem de direcţie funcţional. Pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, bicicleta trebuie să fie dotată cu lumini semnalizatoare, în faţă de culoare albă sau galbenă şi în spate de culoare roşie şi tot în spate să aibă cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant roşu.

Așadar, fiți vizibili în trafic, moderați în tentative extreme, carosabilul nu e sport extrem, respectați regulile de circulație și oferiți respect celorlalți participanți la trafic. Dincolo de acestea, ieșiți cu bicicletele, face bine.

4 Comments

  1. As putea spune ca pe locul 3 se afla lipda iluminarii corespunzatoare pe timp de noapte. Se gandesc ca daca ei vad sa mearga si vad si celelalte vehicule si pietoni si ceilalti ii vad pe ei desi nu au nici macar o chestiune reflectorizanta sau un bec

  2. E destul de simplu: 1. DUpa cum sunt soferi si pietoni care nu respecta regulile de circulatie, sunt si biciclisti si vor fi. 2. Cauzele sunt si necunoastere a regulilor si incalcare intentionata. 3. Unele incalcari nu sunt generate de necunoastere sau de teribilism sau nepasare fata de altii ci de frica – de exemplu mersul pe trotuar de regula e facut de cei care nu indraznesc sa circule pe carosabil 4. E nevoie de informare si educare prin scoala si mass-media si in plus sa isi faca Politia datoria ( in mod nediscriminatoriu). 5. Biciclistii nu trebuie sa se educe sau vaneze intre ei cum nu trebuie sa o faca nici soferii sau pietonii, 6.NU este legitima atitudinea unora – inclusiv prin presa – de a trata biciclistii la modul general sau de a le refuza unora nistre drepturi pentru ca alti biciclisti nu respecta niste reguli sau de a le pretinde sa se educe sau verifice intre ei, cat timp asa ceva nu e pretinde nici legal nici moral in cazul altor categorii de participanti la traficul rutier…o asemena atitudine au auzit-o chiar azi dimineata la Radio Napoca FM…. 7. IN articolul de mai sus se prezinta unele obligatii legale drept ”recomandari” ceea ce risca sa creeze niste confuzii. av. Radu Mititean – presdinte – Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)

    1. Domnule Radu Mititean,
      va multumesc si aici pentru obs si citirea materialului. Am purtat discutiile pe grupul de pe FB, nu mai revin aici asupra lor. Am modificat si subtilitatea nedorita din titlu, asta pentru a evita orice tip de indoiala in legatura cu tinta clar a ei.
      Va mai astept cu drag aici

      Rares Iordache Rares Iordache

Comenteaza