Umblatorii morti sau spiritele ucise prin cafenele

Am avut un deja-vu recent atunci când am citit despre Hong Kong’s McRefugees, o variantă mai morbidă a zombificatei Net Cafe Refugees, adică dormitul prin McDonald’s vs trăitul prin net-cafenele. Ambele fenomene se desfășoară în zona de sud-est a Asiei. Vorbesc despre metropole, despre magneți pentru oameni, căci aici se află posibile locuri de muncă și șanse de creare a ceva, nimeni nu știe exact a ce dracu. Ne căutăm cu toții soarta în zonele puternic urbanizate, ne căutăm carierele uitându-ne scopurile, visele, dorințele și ce suntem de fapt. În fine, și la noi e la fel ca la ei, e aceeași barcă, doar vâslașii sunt diferiți și, eventual, cursul râului, la ei, mai aglomerat.

Într-o parte, îi avem pe morții umblători prin McDonald’s, cei care-și duc zile bune aici, iar, pe de altă parte, avem această nouă găselniță a acestui lanț fast-food: restaurantul revoluționar din Hong Kong. E vorba despre același loc – Hong Kong, însă privit dintr-o dublă perspectivă. Ridicol, nu?

Internet cafes have existed in Japan for over a decade, but in the mid 2000’s, customers began using these spaces as living quarters. Internet cafe refugees are mostly temporary employees; their salary too low to rent their own apartments. See the project at http://mediastorm.com/clients/japans-disposable-workers-net-cafe-refugees-for-pulitzer-center

Adică, ceea ce nu văd angajatorii/ investitorii este că spațiul lor ultra-modern s-a transformat într-unul de tranzit, într-o zonă crepusculară în care oamenii dorm, își duc existența și mor, nu în mod necesar fizic. Este o moarte mult mai lentă, una care te răpește propriei persoane și te face cu totul altceva. E ca un virus pe care l-ai contactat și nu prea ai remediu împotriva lui, căci nu știi exact ce ai sau că ești bolnav. Mi-a spus cineva așa: “Dom’le, asta e cultura lor, o cultură a muncii până la extenuare!”. Ei, rahat, nimic de genul. Japonezii, de exemplu, au o etică a muncii specială, da, de acord, dar nu în sensul acela al exagerării. Oamenii manifestă un respect aparte față de munca lor, față de calitatea și onestitatea oferite. Dar e cale lungă de aici și până la exploatarea prin muncă. Avem suficiente exemple. Aici, cred, este vorba despre o metamorfozare a întregului flux al muncii, pornind de la relația angajator – angajat. Credeți că sunt foarte multe diferențe? Posibil să nu fi auzit niciodată despre cazul lucrătorilor francezi de la Amazon sau despre cazul vreunei lucrătoare de prin fabricile românești. Există schimbări, iar diferențele se văd doar nuanțat, la nivelul fiecărei culturi în parte.

Marea enigmă este legată de acceptarea unei astfel de situații, dar îmi veți spune că e criză de locuri de muncă, oamenii au nevoie să…trăiască. Da, să știți că am văzut pe viu cum angajații nu manifestă niciun fel de reacție față de un anumit tip de tratament la care sunt supuși. Sunt presiuni, e drept, dar ele țin și de altceva. Nu sunt de condamnat. Serios, au responsabilități, probleme, iar sistemul știe asta. O știe și angajatorul lor, iar asta îi creează un avantaj fantastic. De aici până la zombificare e doar un pas, depinde dacă decizi să-l faci sau nu, să ridici capul sau nu.

La japonezi, oamenii dorm prin cafenele că nu au bani de chirie sau se sinucid din cauza extenuării. La noi, tinerii stau cu părinții lor în apartamente de 40 mp. E o diferență, știu, sunt multe elemente la mijloc, dar puteți intui trendul, nu? Dacă tânărul nostru nu ar avea părinți, ar cam sta în stradă sau s-ar sinucide. Nu este un manifest pro-angajat, nicidecum. Mai curând, ar fi unul pro-uman, adică să ne regăsim puținele elemente care ne mai țin în viață, fără să devenim umblători prin cafenele, ahtiați după false dorințe prin mall-uri sau prin locuri de genul, supuși orbește unui sistem care se hrănește cu lipsurile și punctele noastre vulnerabile. Excepții sunt de ambele părți, dar nu schimbă cu nimic starea de fapt. Despre etica muncii se pot spune multe pe hârtie, dar experiența mă face să văd altfel lucrurile.

 

 

 

Comenteaza

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.