Pariez totul pe experienta utilizatorului ca participare in ecommerce

Scriam anul trecut pe Adevărul despre ce anume presupune faptul că mai tot din ce se întâmplă în zona ecommerce nu este despre tine, cel care vinzi ceva, orice, ci despre client, despre experiența lui în spațiul tău online. Tu îl primești în casa ta și îi propui ceva, iar el va decide dacă acceptă sau nu. Este o formă de participare, mai curând decât un simplu proces de achiziție, cu toate că de aici pornește: un tip vrea ceva inutil de la tine, vorba lui Jerry Seinfeld. Dar se ajunge la o experiență, adică la cum se simte invitatul tău la tine acasă. Dacă s-a simțit nasol, atunci adio participare, rămâi cu buzunarele goale și cu multe semne de întrebare.

Companiile trebuie să înţeleagă faptul că produsul lor online este canalul lor de comunicare cu clientul lor, el îl participă şi experimentează. Acest lucru nu este nici despre companie, nici despre produse, ci despre client.

E cam așa cum am spus mai sus. Aici este marele pont: până la implementarea unei strategii, este nevoie de consultanță, adică de acel proces prin care vei afla chestii super tari despre proria afacere. Din păcate, majoritatea companiilor au sentimentul că dețin un adevăr absolut în materie de business propriu și spun pas unei etape vitale: consultanța. Cine ți-a recomandat ție să faci așa acel site? E o intrebare super firească pentru o companie care are probleme cu vânzările online. Dar știți ce, cineva a decis că e super cool să fie așa, trecând peste anumiți pași. Ia să vedem ce ne-ar spune un expert:

„Adaptabilitatea sitului la diverse rezoluţii şi echipamente nu mai este opţională, este o cerinţă implicită. Lipsa optimizării modului în care e livrată informatţa pe dispozitivele mobile este un handicap major, nu doar strict în accesarea sitului, dar şi în generarea de plus valoare economică. Dar este necesar să mergem mai departe de “responsive”: nu construim situri pentru ecrane, ci pentru utilizatori. În ultimii ani, abordările au urmat un curs evolutiv natural: iniţial, design responsive pentru ca situl să poată fi navigat pe diverse dispozitive şi ecrane, apoi design adaptativ pentru ca informaţia şi funcţionalitatea să fie filtrată şi reorganizată pentru a fi livrată optim în funcţie de mediul prin care vizitatorul o accesează, iar acum spre optimizarea în funcţie de contextul de utilizare, ceea ce putem numi “design situaţional”: într-un mod e folosit situl când stai acasă, în faţa ecranului de pe PC, în altul când eşti fizic în magazin şi încerci să compari rapid produsele pe care te gândeşti să le cumperi, în altul când eşti pe drum cu semnal slab şi vrei să găseşti rapid o informaţie relevantă pentru următoarea întâlnire. Este, în primul rând, rolul furnizorului de soluţii web să ajute clientul pentru a obţine rezultate maxime. Nu vindem “situri responsive”, vindem soluţii optime“, mi-a mărturisit Daniel Homorodean, CEO-ul Arxia

Adică, serios, dragă companie, nu este despre cum vrei tu să fii, e despre cum și-ar dori clientul să fii, adică cum se simte el al tine acasă, pe site-ul tău.  Fă-mă să mă simt bine cinci minute pentru că ți-am cumpărat acest produs, cred că vei aprecia asta.

Sigur, ai nevoie de un cumul de factori care să ducă la asta, dar e bine să ai în minte conceptul acesta: user experience în sensul unei participări. Lista ar mai conține câte ceva, printre care: viteza, experienţa utilizatorului (UX), datele structurate, receptivitatea la device – device responsiveness şi ceea ce face sens pentru Google. Marele secret este că toate acestea nu mai sunt suficiente, e nevoie de o aplecare specială față de capitolul experiență.
Că tot e început de an și e sezonul anunțării trendurilor, eu pariez totul pe experiența utilizatorului în sensul unei participări totale: experiența pe site, cumpărare, feedback, share și revenire. Nu e ceva nou, dar e un pariu onest. Să dăm curs trendurilor și altor chestii care se vor face virale de-a lungul anului.

 

Comenteaza

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.