Provocare pentru companii: incurajati-va angajatii sa-si lase masinile acasa

Avem probleme cu poluarea în Cluj-Napoca? Ce întrebare ridicolă, normal că avem. Faceți doar o simplă plimbare pe una dintre străzile din centrul orașului și vă veți alege cu un nivel consistent de noxe inhalate. Vă spun din proprie experiență, alerg spre și de la job zilnic și nu e plăcut deloc. Sigur, alergarea e o pasiune pentru mine, dar o îmbin cu utilitatea de a proteja orașul în care-mi cresc copiii. A, și cu un timp rezonabil de ajuns în orice destinație.

Îmi veți spune că e incomod, că alergatul sau pedalatul spre job sunt chestiuni care nu merg cu, de exemplu, munca de birou. Ei bine, da, am muncă de birou și am mereu la mine un întreg arsenal în rucsac. Se poate, vă garantez.

De ce să faceți asta? De ce să renunțați la confortul mașinii voastre super mișto pentru a merge, alerga sau pedala spre job?

În 2014, în Cluj-Napoca, au murit 917 persoane din cauza poluării aerului se arată în Planul de calitatea aerului elaborat de Primăria Cluj-Napoca.

Cu alte cuvinte, Primăria știe că administrează un oraș poluat, a elaborat chiar un plan de calitate, dar fără prea multe rezultate vizibile.

Care este principalul generator de NO2/NOx? Păi, traficul auto, zice același plan.

La nivelul anului 2014, se observă că cele mai mult decese au avut loc din unor boli asociate poluării.
Se observă că cel mai ridicat indice de mortalitate se regăsește în cazul bolilor asociate și poluării aerului: tumori, boli endocrine, boli ale aparatului circulator, boli ale aparatului respirator, malformații congenitale. (sursa citată)
Hai să vedem o altă sursă interesantă, cu culori mov, roșii, portocalii și galbene, adică nu prea bine (sursa)

Dincolo de cunoștințele de geografie enumerate în plan și de formulele de calcul a poluării de diferite feluri, aveam nevoie de măsuri la modul concret. Adică, bine, bine, știm că e poluare, dar ce facem cu ea? Dintre măsurile magice precizate, enumăr:

  •  intensificarea controalelor RAR
  • folosirea de autovehicule electrice încadrul activităților de deservire a aeroportului.
  • încurajarea populației de a folosi trasportul public spre aeroport
  • încurajarea populației de a folosi mijlocele de transport public în orașe și municipii
  • întreținerea și realizarea pistelor de biciclete.

Ei bine, foarte puțin pentru un oraș precum Clujul, extrem de puțin. Pistele de biciclete sunt în plop, nu avem un sistem cap-coadă. Mersul pe jos sau chiar alergatul la job sunt SF-uri descurajante pentru clujeni. Nimeni nu pare dispus să renunțe la scaunul comod din mașină pentru a merge/ alerga. Nu evitați prin clișee gen: am copii de dus la grădi/ școală. Am și eu, îi duc și, apoi, alerg spre job.

Cum stăm cu poluarea? Stăm bine, chiar sus. Acum, că a venit vremea frumoasă și s-a înmulțit, parcă, numărul de mașini din trafic în mod absolut hilar, voi promova și mai intens aceste două lucruri: alergatul/ mersul și pedalatul prin Cluj. Lansez chiar o provocare companiilor clujene: încurajați-vă angajații să-și lase mașinile în parcare, să ajute la diminuarea poluării orașului în care ne trăim viețile cu toții. Nu știu cum o faceți, începeți de undeva! În 2018, Clujul este Capitala Europeană a Sportului. Ar fi și mai fain dacă am duce asta inclusiv la nivelul sportului de mase, nu doar al competițiilor din sală, nu?

Între timp, eu vă spun clar ce voi face: voi continua să alerg/ pedalez spre/ dinspre job că e fain, iar rucsacul cu de toate în el nu e chiar imposibil de dus. Puțin efort nu strică, mai ales dacă o facem pentru comunitatea din care facem parte. Pentru #mobilitateurbană.

 

Comenteaza