Cum sa tratezi serios concepte precum cultura organizationala sau brand de angajator. Caz: msg Romania

Cultură organizațională, etica muncii sau brand de angajator…Concepte tari, aproape de spectrul abstract pentru majoritatea companiilor românești. Se poate suplimenta cu acțiunile de CSR, dar, și așa, nu este suficient. Multe dintre ele sunt făcute superficial, doar pentru a bifa în calendar. De partea cealaltă, avem în față și cele câteva companii care tratează foarte serios și cu implicare aceste paliere. Am scris de msg Maraton Apuseni și despre Ride2Work. Acum, am zis să merg la origini, să povestesc cu compania care s-a implicat în aceste proiecte și nu numai. Am încercat să văd cum e pe la ei prin curte în această privință și, în mod special, să observ dacă și pun în practică noțiunile pe care le promovează.

Rareș Iordache: Ce înseamnă cultură organizațională pentru voi? E concept abstract sau e cules din realitatea voastră? Începem așa să ne poziționăm din start, mai ales că discut cu una dintre cele mai active companii clujene pe zona legăturilor angajator – comunitate &  angajator – angajat?

Boglarka Lorincz: Este cules din realitatea noastră. Este modul în care colegii fac lucrurile în msg.
Funcționăm pe baza valorilor comune cum ar fi: împărtășirea anumitor pasiuni (alergat, ciclism, voluntariat, mers pe munte), aspirații comune – să fim mai buni, să fim prezență, să împărtășim cunoșțintele noastre între noi și cu lumea externă și dorința de a petrece cât mai mult timp în comunitatea msg. Spun comunitate pentru că, între timp, s-au format comunități în jurul pasiunilor comune. Avem colegi care merg la proiecte de împădurire, deși sunt din departamente diferite, colegi care ies săptămânal cu bicicletele, alți colegi care se pregătesc împreună pentru maratoane. Pe scurt: poți să fii tu însuți și cu siguranță îți vei găsi locul în comunitatea msg. Asta înseamnă pentru noi cultură organizațională.

În cadrul msg, am susținut și ne-am alăturat mereu proiectelor cu care am rezonat. Mai mult decât atât, colegii au participat mereu activ în cadrul acestor proiecte. Ele au crescut de la an la an și putem să le numim acum „proiecte de suflet” msg.

Primul ar fi msg Maraton Apuseni, probabil cel mai iubit și popular maraton montan din Transilvania și unul dintre cele mai populare maratoane din țară. Evenimentul a fost și anul acesta sold-out. Ceea ce ne bucură și mai mult este faptul că în fiecare an, am fost prezenți ca și colectiv msg, atât în rândul alergătorilor, cât și în rândul voluntarilor. Asta numim noi implicare activă și prin participarea efectivă la evenimente, nu doar prin sponzorizarea lor. Suntem mândri că putem fi alături de Clubul Alpin Român la organizarea acestei competiții.

Un alt proiect pe care îl susținem cu drag este mișcarea Ride2Work. Până acum, am sponzorizat evenimentele de Kick-off din 2017 și 2018. Am oferit echipei Ride2Work să își țină întâlnirile de lucru la msg, facilitând astfel dezvoltarea proiectului. Mulți dintre colegii nostri vin cu biciletele la lucru, chiar organizează excursii cu biciclete și dorim să crestem numărul lor contribuind astfel la dezvoltarea culturii de ciclism în Cluj.

R.I.: Se tem angajatorii să abordeze această chestiune într-un mod transparent? Care crezi că este cea mai mare provocare când ne gândim la dezvoltarea culturii organizaționale?

B.L.: Credem foarte mult într-o cultură organizațională dezvoltat organic. Asta înseamna că vine din partea oamenilor, din comunitate, și acest lucru necesita timp. Astfel, s-a dezvoltat și a ajuns la maturitate cultura organizațională msg, care nu a fost una neapărat scrisă sau prezentată într-un mod oficial.
Dacă m-ai fi întrebat în 2011, când mi-am început activitatea la msg, jumătate din ceea ce am spus mai sus nu exista sau cel puțin încă nu au fost identificate aceste valori. Astăzi, însă, îmi este foarte ușor și foarte clar să vorbesc despre ele.

R.I.: Ce se află dincolo de aparențele #thisismsg?

B.L.: Aparența este esența, #thisismsg este practic povestea noastră. Ne-am gândit cum putem exprima într-o sintagmă ceea ce înseamnă msg România. Și a fost greu. Am pornit de la punctul că suntem ceea ce facem și hai să ieșim cu valorile noastre în față sub acest titlu. Dacă o să cauți după hashtag pe Facebook sau Insta, găsești mult conținut cu care fiecare dintre noi se poate identifica. Fie o cafea pe terasa noastră de pe Brassai, fie o petrecere, fie o conferință, fie o clipă din birou sau colegi după 10 km de alergare prin Făget.

Inside story: de multe ori, la brainstorminguri, înainte de evenimente sau acțiuni ne exprimăm acordul prin #thisismsg sau dezacordul prin thisisNOTmsg, e atât de reală treaba asta. Chiar o trăim în fiecare zi.

R.I.: Ce crezi că le lipsește companiilor din România să fie un brand atrăgător pentru un angajat?

B.L.: Multe companii își promovează valorile și viziunea, însă nu țin cont de oamenii care vor să li se alăture. Având în vedere că fiecare petrecem 8 ore/zi la birou, jobul devine inevitabil o a doua casă. Ceea ce cred că este o provocare pentru noi este să creem un mediu de lucru în care angajatul să fie valorizat, să se simtă comfortabil, ascultat și cu posibilități de dezvoltare. Aceste elemente se pot evidenția prin multe direcții, însă de cele mai multe ori lipsește un mesaj clar.
Pe scurt, este vorba despre empatie. Empatia companiei față de angajați. Spre exemplu, în msg, începem tot timpul cu întrebările: Ni se potrivește? Ne reprezintă? Ajută oamenii? Dacă răspunsurile la aceste întrebari sunt pozitive, atunci #thisismsg.

R.I.: Să mergem mai adânc în problemă, cum se vede de la birourile voastre un concept atât de tare și abstract precum: etica muncii.

B.L.: Aș menționa că pentru noi nu este un subiect tare și abstract. Este un subiect comun care ține de profesionalism, verticalitate prin toate acțiunile și bun-simț. Elemente care se regăsesc în valorile și cultura msg.

R.I.: Spune-mi care este cel mai fain proiect, de suflet, care a consolidat și pus în evidență ceea ce am putea numi cultura voastră organizațională.

B.L: Anul trecut, am implementat un nou concept de teambuilding în msg. Practic, ne-am dat seama că vrem să facem mai mult cu timpul și resursele noastre și vrem să dăm înapoi comunității din jurul nostru. Din aceasta dorintță, s-a născut proiectul .msg Heart Work, un proiect caritabil prin care colegii se strâng să îmbunătățească mediul în care copiii învață. Primul proiect l-am livrat la Mărișel, la Școala cu Clasele I-IV. Aici, am construit un loc de joacă și am amenajat curtea școlii. A fost o ocazie foarte bună pentru colegii din diferite departamente și orase să se strângă pentru o cauză nobilă, să lucreze cot la cot și să interacționeze într-un mediu diferit. Acest eveniment a contribuit considerabil la formarea echipei msg România.

Boglarka Lorincz (sau Bogi cum ii spun colegii) este Marketing specialist la msg România și lucrează de șapte ani la msg. În această perioadă, a avut ocazia să lucreze atât în departamentul administrativ, cât și departamentul de marketing. Este o persoană care interacționeaza zilnic cu toate departamentele din msg și cunoaște fiecare membru al colectivului msg. Este implicată în proiecte precum on-boardingul angajaților noi, evenimentele interne și dezvoltarea strategiei de employer branding. Pe lângă acestea, Bogi este și voluntară activă Ride2Work, proiect care promovează mersul pe bicicleta la lucru.

Comenteaza

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.