Am fost obișnuit să trăiesc printre cărți. Din liceu, am pornit o aventură minunată în lumea cărții, una care a culminat în anii studiilor universitare. Apoi, job și toate cele. Lumea cărții a rămas ascunsă în biblioteca mea, de care sunt foarte entuziasmat și mândru. Mă așteaptă mereu și mereu. Mă uit cu regret la timpul alocat cititutului, căci acesta s-a diminuat constant de-a lungul anilor. Eu, cel care eram atât de obișnuit cu a respira cărți. Asta îmi ridică dilema: este, oare, de mirare că românii citesc atât de puțin?

România, și aș crede că nu suntem chiar singura țară din lume care face asta, nu încurajează deloc cititul. Punct! Pornim din anii când copiii ar trebui să deprindă plăcerea lecturii, dar o fac, mai curând printr-un soi de constrângere, și ajungem în zona adulților.

Românul matur este cel aflat într-o constantă lipsă de timp. Își duce copiii la școală, dacă are, pierde timp în trafic, își petrece o bună parte a zilei la job și chestiuni de genul. Ajuns acasă, până să ajungă la lecturare, are o sumedenie de alte îndeletniciri. Totuși, când anume să o mai facă și pe asta?

Fără să găsesc scuză acestui tip de comportament, românii nu identifică în niciun mediu prin care trec vreun imbold spre lectură. Cu copiii, e vorba, mai curând, despre constrângerea de a finaliza corect sumedenia de teme pe care aceștia le au. La job, componenta cercetare, fie și în folosul companiei, de dragul specializării și, implicit, aducerii unui plus de valoare acesteia, este complet inexistentă. Sunt foarte puține companiile care promovează lectura sau foarte puține care să îi lase să-și creeze un micro-climat propice pentru asta, gen un club de lectură, iar acest lucru este cu adevărat foarte trist. Sunt, de asemenea, foarte puține cazurile companiilor care au conștiința faptului că un angajat citit, documentat, le poate aduce cu mult mai multe beneficii decât un simplu executant al task-urilor venite pe bandă rulantă. Dar, cine știe, poate că asta ține nu de compania în sine, ci de managerii diferitelor departamente din acele companii. Cum, la noi, există o adevărată cultură a șefismelor, a funcțiilor, atunci, am putea înțelege carențele acestea. Nu citim și asta nu poate fi decât un regres considerabil.

Așadar, cititul unei cărți a devenit un lux. Când să ai răgazul să o faci? Ei bine, dacă nu ține de formația ta, de întreaga ta personalitate, îți spun sincer: îți va fi greu să o faci, căci niciunul din elementele din viața ta un te va încuraja să o faci. Nu ai cum să sesizezi absența răgazului, nu au cum să simți lipsa a ceva ce nu au experimentat.

Totuși, eu îmi mențin această devenită aroganță: cititul. A ținut, ține și va ține mereu de persoana mea, de ceea ce mă conturează. Mai mult, ca bonus, e benefic ca exemplu pentru fetițele mele. O societate este compusă din indivizii săi, aceasta se definește prin intermediul lor. Ce ne spune că, din vreo 19 milioane, doar vreo 1,5 milioane citim? Eu spun că multe. Suntem pe ultimele locuri în Europa la consumul de carte. Pe cifre. Publicăm puțin spre foarte puțin, nu avem programe de traduceri, excepție cele câteva situații lăudabile găsite pe la 1-2 edituri. Librării? Păsări rare, avem localități în care acestea sunt sf-uri. Cifre piața de carte, conform sursei citate: România – 60 milioane euro, Bulgaria – la fel, dar mai puțină populație, mult mai puțină, Ungaria – peste 200 milioane la un număr muult mai mic de locuitori. Concluzii? Suntem niște necitiți, fără ofense gratuite.

Așteptări? Ce așteptări să avem? Cititul a devenit un lux și promovăm asta peste tot, de la școală la job sau prin excursiile pe care le captăm în imaginile de pe facebook. Cititul nu dăunează sănătății, vorba editurii Tritonic, dar va mai trece mult până să înțelegem adevărata sa semnificație. Atunci, de ce ne mirăm de oglinda noastră, de reprezentarea noastră? Când vom produce schimbări semnificative și în privința noastră, în bine, doar atunci vom putea avea speranța de schimbare. Până atunci, vă urez să ajungeți la răgazul de a citi o carte, am auzit că prinde bine și e sănătos.

foto: pixabay.com

Un share daca ti-a placut:
error0
Categories: #hibride

Rares Iordache

#digitalmanager, #autor, #magento, #wordpress, #ecommerce specialist, #PhD, #blogger, #alergator, #ciclist

0 Comments

Comenteaza

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: