Privim cu ochii larg închiși rapoartele, ne minunăm, ne întristăm și ne urcăm în mașini să ne vedem de treburile noastre. Ați observat norul acela de pe dealurile sau dintre blocurile Clujului? Ei bine, eu am început să cred că aia nu e ceață sau nu mai e ceață. Recent, The New York Times a publicat o hartă interactivă prin care trage un semnal de alarmă în legătură cu nivelul de poluare la nivel mondial. Cum stă Clujul? Rău spre foarte rău, dar, deja știați asta. În ultimele zile, am stat cu ochii pe tot felul de aplicații care indică nivelul poluării în orașul nostru.

Conform legii 104/2011, valoarea limită zilnică este 50 µg/m3, în privința emisiilor. Un spike de pe harta interactivă a celor de la The New York Times indică un nivel extrem de poluare în Cluj, peste București: 1.664 µg/m3 (microgram pe metru cub) într-o oră.

Da, discutăm despre cea mai poluată zi din acest an, dar, cred, asta nu ne oferă vreo scuză, corect?

Berkeley Earth, o altă hartă interactivă ce prezintă date în timp real, indică valori moderate pe Cluj. uradmonitor.com indică, la fel, o valoare extremă pentru Cluj: 1645 µg/m3 (verificare efectuată pe 12.12.2019). Mai jos, câteva date comparative, Cluj vs câteva orașe din România, ca să vedeți că suntem fruntea.

Eu vă dau cel mai relevant, poate, indicator al poluării: zilele trecute, am ajuns la birou cu jacheta îmbibată de miros de combustibil. Făcusem aproape dublul timpului pe care îl fac în mod obișnuit cu bicicleta. Astăzi, la fel. Am fost un biciclist blocat în șirul interminabil de mașini. Scrutam cu privirea semaforul la care am stat în vreo trei rânduri, zărisem un alt pierdut ca mine. Trist, trist.

Ne ascundem după tot soiul de motive, nu încercăm să facem nimic. Pur și simplu: ba că mijloacele de transport nu sunt ok, ba că am de dus copilul în partea ailaltă a orașului, că n-am găsit până acolo nimic convenabil, ba că are activități extracurriculare, ba că trebuie să fac niște cumpărături, tot felul. Ne liniștim conștiința, dacă o avem, sau am ajuns la un așa nivel de ignoranță încât nu ne mai pasă de nimic.

O să-mi spuneți că nu am dreptul să spun nimic, că toți suntem la fel și că nimeni nu face ceva concret. Eu replic așa: dacă fiecare dintre noi s-ar gândi puțin, foarte puțin, să acționeze cumva și ar și acționa în secunda imediat următoare, poate-poate, am respira un aer mai curat. Așa se pun lucrurile în mișcare, om cu om și de la om la om.

Dacă v-ați duce copiii la o școală/ grădiniță din apropiere, poate-poate. Notă: și când veneam din Florești, când locuiam acolo, ca exemplu că se poate, îmi lăsam mașina la intrare în Cluj, îmi dădeam bicicleta jos de pe mașină și traversam orașul așa. Asta după ce-mi lăsam fetița la grădiniță.

Dacă ați evita să traversați orașul cu mașinile, poate-poate. Notă: nu sunt piste? Da, hai să ieșim cu toții în stradă, să mergem peste primar să ne facă piste. Haideți ca de mâine să ieșim la treburile noastre toți cu bicicletele, să blocăm și sufocăm orașul de biciclete. Finlandezii pot face asta și la -14 grade.

Dacă nu v-ați îngrămădi cu mașinile pe aleile de acces la școli și grădinițe, acolo suntem obligați să facem slalom printre noxe cu copiii, poate-poate. Notă: da, e tristă imaginea copiilor care se strecoară printre mașini pentru a ajunge la școală. Când am propus interzicerea auto în zonă în respectivul interval orar, 7.30 – 8.30, o oră doar, pentru siguranța copiilor, Primăria mi-a spus că se gândește. Haideți să gândim noi înaintea celor din administrație.

Dacă v-ați gândi la viitorul comunității unde vă creșteți copiii, ați încerca să găsiți o soluție. E comod, e simplu, nu te interesează nimic altceva în afară de cum ajungi tu și-ți lași copilul unde trebuie, asta înțeleg că ar fi principala motivație. Dar, educația lui înseamnă o privire de ansamblu pe termen lung, una care presupune și un model de bune practici.

Până când nu vom renunța la aroganța de a ne urca comod în mașini și a bloca totul, nu se va schimba nimic. De la noi începe schimbarea, rețineți acest aspect. Nu încercați să arătați cu degetul sau să aveți pretenții de la alții, dacă voi nu faceți nimic!

Un share daca ti-a placut:
error0
fb-share-icon0
Tweet 20
fb-share-icon20

Rares Iordache

#digitalmanager, #autor, #magento, #wordpress, #ecommerce specialist, #PhD, #blogger, #alergator, #ciclist

6 Comments

Dacian Manole · December 12, 2019 at 1:45 pm

Sunteti un pericol public. Ati luat-o razna. Cer institutiilor sa se autosesizeze pentru ca autorul acestui articol reprezinta un real pericol la siguranta nationala.
Ps:directiva fake news, poromovarea comunismului si a fascismului

Rares Iordache · December 13, 2019 at 8:13 am

v-am aprobat comentariul pentru ca e realmente comic, nu m-am putut abtine din ras.

Zoltan · December 13, 2019 at 10:12 am

acum daca e sa fim un pic mai obiectivi, ar fi util sa dai zoom la harta de uRad. Valurile de cluj pf CO2 si PM2.5 sunt decalate complet de un senzor instalat langa depoul CTP Bucium. Ceilalti senzori nu indica nici pe departe valori asa de mari. Daca acel senzor arata valori corecte sau are vreo problema nu pot sa zic. Considerand ca acolo e si trafic mare si probabil ceva autobuze mai vechi (desi din cate stiam e in principiu depou de tramvai so troleibuze) posibil sa fie valori reale, dar foarte specifice acelui loc.

In mod sigur ar fi util sa avem cat mai multe senzori peste tot in oras, ca astfel se reduc erorile introduse de un senzor cu probleme sau amplasat intr-un singur punct foarte poluat.

Dar in rest sunt total de acord cu tine, e trafic mult prea mare in orasul asta si toate lumea is gaseste scuze.

Semnat, un alt ciclist.

Alin · December 13, 2019 at 10:31 am

Un apel la trezire este intotdeauna binevenit si este posibil sa aiba efect imediat asupra unui numar restrans de oameni si va influenta mai multe persoane pe termen lung. Felicitari deci pt articol!
Altfel, traficul din Cluj va putea fi ameliorat doar prin masuri restrictive si prioritizarea transportului in comun.
Pune 10 lei/zi taxa de masina poluanta in oras si jumatate din masini raman in parcare a 2-a zi; apoi fa benzi dedicate pentru tot transportul in comun si ajungi mai repede la serviciu sau la scoala decat cu masina. Lasa soferii sa astepte cu masina in coloana daca tin neaparat.
Intrebarea este: vrem cu adevarat, suficienti de multi sa rezolvam problema? Sau doar ne place sa ne lamentam fara sa se schimbe nimic?

Rares Iordache · December 13, 2019 at 10:43 am

da, Zoltan, ai dreptate. in zona Bucium, fie este o anomalie, fie datele sunt corecte. Eu am mers pe principiul ca cele afisate sunt corecte. Dar, am si dat mai multe surse, ultima din urma fiind chiar jacheta mea 🙁 Fiind ciclist si tu, sunt mai mult decat convins ca te-ai confruntat cu situatia.
In rest, sa auzim de bine, cu cat mai putine masini si cat mai multi dintre noi, ciclistii, pe strazile Clujului.

Rares Iordache · December 13, 2019 at 10:56 am

bine punctat, Alin> ne dorim sa schimbam ceva? chiar ne dorim cu totii sau e vorba doar de lamentare? daca ne-am dori cu adevarat asta, eu cred ca am trece si la fapte. dar, speranta moare ultima, nu?

Comenteaza

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: