#hibride

Stăm mai prost cu poluarea. Nivelul de trai al unui oraș ține cont și de acest lucru

Despre poluare...suntem mai rău ca la început și nici n-am pornit bine

Written by Rares Iordache · 3 min read >
biciclete, mijloc de transport alternativ

Observatorul Român de Sănătate a publicat un nou raport al eficienței împotriva poluării și, după ce l-am citit, mi-am dat seama că a mai trecut o perioadă de la ultimul document de acest fel și nu s-a schimbat nimic. Toate sunt la fel: noi ne facem că ne pasă și primăriile simulează că iau măsuri. Trebuie să înțelegem că nivelul de trai dintr-un oraș este direct legat și de calitatea aerului din acel loc, nu doar de cât de ușor îți găsești un job. Niciuna dintre primăriile din România nu a reușit să atingă jumătate din scorul maxim posibil pentru acțiunile împotriva poluării. Nu, serios, e nebunie. Adică, niciuna nu a fost în stare să ia un amărât de 5, notă de trecere.

Suntem jenanți, ne urcăm în mașinile noastre diesel și ne ducem la birourile noastre șmechere unde avem funcții pe măsură. În rest, vorba aia, Doamne-ajută. Despre responsabilitate, nici nu se poate discuta, că nu e loc.

Haideți să vedem puțin. Brașovul ia 4.8, Galațiul – 4.7 și Clujul vine pe locul trei în acest top al rușinii cu 4.6 puncte din 10 posibile. Raportul ține cont de douăzeci de indicatori grupați de domenii: intervenții economice, intervenții administrative, intervenții comportamentale, infrastructură și indicatori direcți de poluare a aerului. Mă rog, i-am enumerat din raport, dar, nici nu știu câtă relevanță au, la urma urmei. Pe scurt, nu ne pasă, dar, avem în față un soi de grafic cu evoluția poluării pe timpul pandemiei.

După declanșarea pandemiei de coronavirus, gradul de poluare a scăzut brusc. Da, oarecum, era de așteptat. E de ordinul firescului întrucât oamenii au stat închiși prin case o bună perioadă. Apoi, tot soiul de carantine le-au cam diminuat plimbările motorizate. După ridicarea măsurilor, în schimb, nu doar că am revenit la vechile obiceiuri, dar gradul de poluare a crescut. Așadar, nu am învățat nimic, nu ne-am pregătit cu nimic, deși mi-aș fi dorit asta, cum vă spuneam cândva. Suntem mai rău ca la început și nici n-am pornit bine, cam așa. Haideți să vă mai dau o veste îngrijorătoare tot din zona nepăsării admnistrațiilor noastre.

Niciunul dintre orașe nu a organizat campanii de informare și conștientizare a cetățenilor cu privire la importanța calității aerului și efectele nocive ale poluării. Sursa: același raport.

Așadar, zero pe linie. Mai nou, am văzut că administrația clujeană dă semne de trezire, precizând că ar fi prea multe mașini, că orașul merge în direcția greșită, nu mașinile sunt viitorul, chestii de genul. Până la fapte, eu spun că este cale lungă. Drept exemplu, vă ofer pasivitatea acelorași autorități pe timpul pandemiei, când nu au pregătit nicicum un oraș pustiu. Nimic. Suntem exact în același punct sau chiar mai prost, din câte ați văzut.

Pentru lectura voastră:

  • Poluarea aerului cauzează boli care determină rate mai mari de deces în urma îmbolnăvirii de Covid-19, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății.
  • 29.230 de români mor anual din cauza bolilor provocate de poluare, țara noastră aflându-se pe locul 7 la nivel european în ceea ce privește numărul deceselor premature cauzate de poluare la mia de locuitori.
  • Poluarea omoară de 15 ori mai mulți români decât accidentele rutiere.>România se află pe locul 15 în topul celor mai poluate țări din Europa, conformul Raportului Mondial despre Calitatea Aerului din 2020.
  • La nivel european, țara noastră are cele mai ridicate costuri socialeanuale pe cap de locuitordatorate poluării(€1.810).
  • Bucureștiuleste orașul european cu cele mai mari costurisocialepe cap de locuitor din cauza impactului poluării aerului asupra sănătății. Fiecare bucureștean pierde anual €3.004 din cauza poluării.
  • Emisiile motoarelor Diesel sunt carcinogene de grup 1, reprezentând una dintre cauzele cancerului pulmonar.
  • 12 orașe dintre cele 15 analizate au achiziționat în ultimii 2 ani autobuze Diesel, deși emisiile acestora sunt nocive pentru sănătatea populației.
  • Doar 8 primării au achiziționatmijloace de transport în comun cu propulsie electricăîn ultimii doi ani, însăo parte dintre ele încă așteaptăca acestea săle fie livrate.
  • Jumătate dintre autoturismele existente în România au motoare Diesel. sursa: Raportul Observatorului de Sănătate.

Mereu ni se cer soluții, dacă tot comentăm, deși mereu am spus că, pentru asta, municipalitatea are angajați oameni plătiți din buzunarele noastre. Ei sunt cei care trebuie să vină cu soluții pentru relaxarea traficului, reducerea poluării și alte probleme pe care noi, cetățenii, le semnalăm din practica noastră zilnică. dacă tot noi le-am face pe toate, i-am cam trimite acasă și ne-am ocupa noi de tot. Totuși, noi putem fi modele de bune practici. Adică, să fim cei cu atitudine pozitivă, cei care luptă pentru păstrarea unui nivel decent de trai, iar asta implică în mod direct și calitatea aerului și să persistăm cu aceste lucruri. Până una, alta, vă salut de pe bicicletă, din traficul de coșmar din Cluj-Napoca.

Eu zic să arunci un ochi și peste asta: 200 de euro pentru o bicicleta electrica, zic francezii. Noi vrem mai multe masini, e faină.

Totuși, să nu se spună că nu există decât critici, iată că postez aici și măsurile recommandate în același raport.

  • Încurajarea utilizării modurilor active de transport, precum bicicletele sau vehiculele electrice.
  • Stabilirea unor zone cu emisii scăzute, unde au acces doar vehicule care respectăstandarde ridicate de poluare.
  • Scutiri de taxe pentru mașinile care polueazăpuțin (existente în Belgia sau Franța).
  • Modernizarea transportului public în comunprin scoatereadin circuit a vehiculelor vechi și achiziționarea celoracare nu poluează.
  • Interzicerea folosirii motoarelor dieselîn interiorul orașului (existenteînAtena, Bruxelles, Berlin, Madrid, Paris).
Written by Rares Iordache
(re)mixez idei ca #digitalguruhaha, B2B Solution Specialist, PhD Philosophy, Publisher, #ecommerce specialist #blogger, #alergator, #ciclist #passionaterunner #passionatecyclist Profile

Făget, două remorci de gunoi

Rares Iordache in #hibride
  ·   2 min read

Comenteaza

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.